تعداد سرمایه گذار بر میزان آن ارجحیت دارد/ذوب آهن به راه آهن 200 میلیارد تومان بدهکار است

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادخبرگزاری میزان، محسن پور سید آقایی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در خصوص اعتبارات بخش راه آهن در دولت یازدهم گفت: اعتبارات در بخش راه آهن در سال ۹۳ و ۹۴ نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته و اولویت این دولت توسعه بخش ریلی در کشور است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ مجموعا هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اهن را دو خط کردیم که مهم ترین آن خط تهران-مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر و بافق-بندر عباس به طول ۸۰۰کیلومتر است که این رقم در طی دو سال اخیر به بیش از دو هزار کیلومتر راه آهن دو خط رسیده است.

مدیر عامل راه اهن تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار است و این شرکت با هزینه راه آهن خطوط ریل را راه اندازی کرده تا بتوانیم ریل را ارزان تر از ذوب آهن خریداری کنیم، اما برای توسعه تولید داخل، ریل تولید شرکت ذوب آهن را با قیمت ۳۰ درصد گاران‌تر خریداری می‌کنیم که این قراردادها در حال توسعه است.

وی در خصوص جزئیات بیش از ۲هزار کیلومتر راه آهن دو خط در کشور گفت: از ۲هزار کیلومتر، ۸۳۰ کیلومتر تحویل و آماده بهره برداری است.

پورسیدآقایی در پاسخ به سوال میزان، در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش کترینگ اظهار کرد: یک شرکت اتریشی با سرمایه ۱۲ میلیون یورو برای راه اندازی کترینگ در ایران و در شهر تهران سرمایه گذاری کرده که قرار است این کترینگ سرویس غذای قطارها و بعضا بیرون از قطار را تامین کند.

وی افزود: تعداد سرمایه گذاری خارجی بیشتر از ارزش آن در کشور اهمیت دارد و این امر موجب می‌شود تا ایران جای خود را در کشورهای دیگر توسعه داده و موضوع کترینگ در آینده نزدیک در شهر مشهد نیز راه اندازی خواهد شد که از این طریق در بخش کتربنگ ۳ نفراز کشور اتریش و ۱۱۰ نفر از ایرانی‌ها مشغول به کار شده‌اند که توسعه سرمایه گذاری خارجی موجب افرایش اشتغال در کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: در این سرمایه گذاری خارجی، اتریشی ها تنها سرمایه گذاری، طراحی و مدیریت کار کترینگ را بر عهده دارند و کارهای اجرایی بر عهده ایرانیان است، چنین سرمایه گذاری‌هایی به توسعه و اشتغال‌زایی در کشور کمک می‌کند.

پورسید آقایی در خصوص راه اندازی خطوط حومه‌ای در کشور گفت: بیش از 700کیلومتر خطوط حومه‌ای در کشور احداث می‌شود که این خطوط مربوط به اطراف شهرهای تهران – کرج ، و اهواز – سربندر، مسیر قزوین است که این خطوط حومه‌ای برای اولین بار در کشور ایجاد شده و موجب خواهد شد تا سطح کیفیت زندگی مردم بهبود یابد.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه شاخص کیفیت درتهران بسیار پایین است و ترافیک زندگی مردم را سخت و آسایش آنها را مختل کرده حمل ونقل حومه‌ای می‌تواند آرامش را به کلانشهرها بازگرداند.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به پیشرفت تکنولوژی دراین بخش اظهار کرد: امروز تمام شبکه راه آهن مجهز به سیستم ATC ( سیستم کنترل  اتوماتیک قطار) می‌شود که این سیستم  جلوی خطای انسانی را گرفته و در صورت بروز تخلف و ا فزایش سرعت بیشتر از حد مجاز قطار کنترل خواهد شد؛ این سیستم در بیش از 113 اییستگاه ایجاد شده و مابقی ایستگاه‌ها تا پایان سال به سیستم ATC مجهز خواهند شد.

وی با اشاره به راه اندازی سیستم ایستگاه مجازی برای قطارها تصریح کرد: با راه اندازی سیستم ایستگاه مجازی برای قطارها ظرفیت خطوط افزایش یافته و موجب می‌شود تعداد حرکت قطارها در ریل افزایش یابد. این سیستم درمسیر تهران – مشهد به طور کامل اجرا می‌شود و باعث شده ظرفیت 50 قطار تهران – مشهد به 200 قطار برسد و در هر 7 دقیقه شاهد حرکت قطارها باشیم.

پورسیدآقایی افزود: سیستم ایستگاه مجازی برای قطارها و ATC تنها در 8 کشور وجود دارد که ایران یکی از این کشورها است که با ساخت خط راه آهن تهران – مشهد توانسته اسم خود را در این لیست به ثبت برساند.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اسامی شهرهایی که به سیستم ایستگاه مجازی متصل شده‌اند، گفت: در شهرهایی چون بافق–بندرعباس این سیستم عملیاتی شده و درخطوط تهران–کرج، تهران–قم، تهران-اسلامشهر-پرند نیز این طرح به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی در خصوص خدمات مسافری در ایستگاه‌های راه آهن اظهار داشت: در زمینه خدمات مسافری به بازسازی ایستگاه‌ها و نمازخانه‌ها اقدام کرده‌ایم که در این اقدام بیش از 27 نمازخانه جدید در مسیرها احداث شده که 8 نمازخانه به بهره برداری رسیده و مابقی آن تا پایان سال در مسیرها به پایان خواهد رسید در این میان نیز 150نمازخانه مورد بازسازی قرار گرفته است.

پور سید آقایی تصریح کرد: ایستگاه جدید زنجان در روزهای گذشته افتتاح شد و ایستگاه سمنان در اوایل سال افتتاح خواهد شد.

مدیر عامل راه آهن در خصوص سهم حمل و نقل ریلی در کشور گفت: در سال‌های 93 تا 95 سهم بخش ریلی درکشور افزایش یافته و به حدود 19 درصد رسیده و این در حالی است که در سال‌های گذشته با وجود رشد حمل و نقل بخش ریلی با کاهش روبه رو بوده است ولی در دو سال اخیر رشد راه آهن از جاده بیشتر شده است.

وی افزود: رشد بخش ریلی در سال 93، 9.3 بوده که رشد جاده به 4 درصد رسیده است و در سال 94 شاهد رشد 9.2 درصدی بخش ریلی و رشد منفی 7.2 درصدی حمل و نقل بار در کشور بوده‌ایم این درحالی است که در شرایط فعلی حمل ونقل بار 8 درصد رشد داشته و متوسط رشد حمل و نقل نیز 4 درصد بوده که این نتیجه توسعه بخش راه آهن در کشور است.

پور سید آقایی در توضیح بخش ترانزیت در کشور گفت: دربخش ترانزیت درسال 92 کمترین نقش را داشته‌ایم با اینکه ایران در منطقه استراتژیک و اصلی وجود دارد ولی سال 92 به پایین‌ترین سطح در این بخش رسیده بودیم این درحالی است که طی سال‌های 93 تا 95 سهم بخش ترانزیت به 1.5 میلیون رسیده که رشد خوبی را داشته است و این میزان عملکرد سهم مجموع راه آهن در رشد بخش ترانزیت است.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه زمان حرکت قطارهای تهران–مشهد در یک ماه اخیر کاهش یافته است، گفت: زمان حرکت قطارها تهران–مشهد به زیر 10 ساعت رسیده که این اقدام با توجه به حذف قطارهای با سرعت کمتر از 120 کیلومتر صورت گرفته و درحال حاضر قطاری با سرعت کمتر از 140 کیلومتر در این مسیر نداریم و میانگین سرعت در این مسیر میانگین سرعت قطارها در مسیر تهران–مشهد 140 تا 160 کیلومتر است و در مجموع زمان این مسیر به کمتر از 10 ساعت رسیده است که این برنامه دریک ماه اخیر اجرایی شده و با موفقیت رو به رو بوده است.

پورسیدآقایی اظهار کرد: 50 ایستگاه فیزیکی بین تهران و مشهد به نزدیک 150 ایستگاه مجازی رسیده و این امر موجب شده تا حدفاصل زمان این دومسیر به کمتر از 10 ساعت کاهش یابد.

وی در توضیح زمان تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای گفت: این طرح در لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه شده و یک بند مشخص به تشکیل ساختار قطار حومه‌ای مربوط است و مجددا این لایحه در مجلس درحال بررسی است که ظرف ماه آینده با بررسی برنامه ششم رسیدگی و مورد تصویب مجلس قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل راه آهن در خصوص عمر واگن‌های موجود در ناوگان ریلی گفت : ناوگان‌های بالای 55 سال عمر از رده خارج شده‌اند و فاقد استاندارد هستند و درحال حاضر در ناوگان ریلی واگن بالای 45 سال عمر نداریم و بیش از 150 واگن را از رده خارج کرده‌ایم و شرکت‌های ریلی تا آذرماه فرصت دارند واگن‌های فرسوده را از رده خارج کنند در این میان 235 واگن جدید وارد شبکه ریلی شده که برخی از این واگن‌ها جدید و برخی دیگر نوسازی شده‌اند.

پورسید‌آقایی در خصوص تأمین ریل در ناوگان حمل ونقل ریلی خاطر نشان کرد: در 10 سال گذشته ریلی درکشور تولید نشده و شرکتی آمادگی سرمایه گذاری در بخش ریلی را ندارد و ما نیز با استفاده از وام 12 ساله با پیش پرداخت 5 درصد که مبلغ آن حدود 20 میلیارد تومان می‌شود از کشور هند 150 هزار ریل خریداری کردیم که اگر قرار بود این رقم در داخل کشور هزینه شود به 400 میلیارد تومان می‌رسید.

انتهای پیام/

جدیدترین اخبار اقتصادی