جنگ پیروزمندانه نوشت‌افزار ایرانی با تولیدات خارجی

چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی دوم شهریور ماه با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. در این دوره، ۱۰۰ طرح جدید با حضور ۵۰ برند ایرانی عرضه شده است که تولید کنندگان بومی و استانی در این نمایشگاه حضور دارند.
سرویس اجتماعی فردا؛ فاطمه قربان‌نیا: چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی دوم شهریور ماه با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. در این دوره، ۱۰۰ طرح جدید با حضور ۵۰ برند ایرانی عرضه شده است که تولید کنندگان بومی و استانی در این نمایشگاه حضور دارند.
در این نمایشگاه از جدیدترین محصولات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی همچون شاهزاده روم، ایستاده در غبار، شهدای مدافع حرم و برخی مفاخر و اسطوره‌های ایرانی رونمایی می‌گردد عرضه محصولات پنجاه تولید کننده.
نمایشگاه ایران نوشت
سید سعید حسینی دبیر انجمن نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی تعداد نشان‌های تجاری که در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود پرداختند را پنجاه نشان عنوان کرد، این آمار دوازده برابر شدن محصولات را نسبت به چهارسال قبل نشان می‌دهد که آمار خوبی برای محصولات فرهنگی داخلی محسوب می‌شود که توليدات اين توليدكنندگان با همكاری فروشگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب در شمارگان ميليونی در سراسر كشور توزيع می‌شود.
حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امسال بيش از ۱۰۰ محصول جديد از شخصيت‌هايی مانند شخصيت انيميشن شاهزاده روم، جناب‌خان و ديرين‌ديرين در نمايشگاه عرضه خواهد شد كه بسياری از آنها ظرفيت و پشتوانه رسانه‌ای دارند.
توليد نوشت‌افزار ايرانی-اسلامی به قدری اثر داشت كه به تعبيری پرچم‌دار توليد محصولات فرهنگی شد و به توليد اسباب‌بازی، پوشاک و لوازم اتاق كودک كشيده شد و حتي زمينه‌ساز خلق شخصيت‌ها نيز بوده است.
اسامی تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه به شرح زیر است: روشنا، هدهد، قاصدک، روح الله، رویش، بچه های آسمان، فطرس، آزاده، پویا، امین، پرسام، ریحانه االنبی، ایام، طرفه، مدرسه، کانون، پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حضرت مهدی مشهد، آفتاب، اسپی کوه، صدف, گلدسته، انتشارات اعلایی، خلیج فارس، نورا، فدک، ایما، مهتاب، سینا دوخت پردیس، ترنم، فیروزه، موسسه عصر انتظار موعود، بنیاد حضرت مهدی سیستان، قیوم، سروش، یاران مهدی، کتیبه، ایلی، هشت بهشت، بوشهری، طاها، اتحادیه کیف و کفش، نشر27 بعثت، طاها، گل نرگس، ترنج، ضریح آفتاب، مهدی‌یار، حدیث نینوا، سروش، نمای روز.
دفترهای شاهنمه
محدودیت در ایده پردازی شخصیت‌هاحسینی به محدودیت‌های کارکترهای محبوب در ایده‌پردازی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه شخصیت‌هایی مثل شکرستان و کلاه قرمزی هوادارن زیادی دارند اما بدون پشتوانه تاریخی و فرهنگی توانایی به اسطوره تبدیل شدن ندارند گفت : ما نياز داريم به اينكه به صورت مستمر شخصيت‌سازی داشته باشيم. به باور اين كارشناس عرصه نوشت‌افزار، كاراكترهای محبوبی كه هم‌اكنون وجود دارند به لحاظ فرهنگی چندان غنی نيستند. 
از سوی ديگر ما با محبوبيت كاراكترهای غربی در حوزه قهرمان‌سازی مواجهيم؛ كاراكترهايی نظير بنتن يا مرد عنكبوتی كه به صورت قهرمان محور طراحی شده‌اند، همچنين كاراكترهايی مانند باربی كه در حوزه ارائه الگو برای سبك زندگی طراحی شده‌اند و به شكل تمام و كمال الگوهای سبك زندگی غربی را به دختران ما آموزش می‌دهند. 
نمایشگاه ایران نوشت
به گفته حسينی، شخصيت‌هايی مانند ثنا، ثمين و سينا هم دقيقا بر همين مبنا طراحی شده‌اند با اين تفاوت كه مجموعه‌های فرهنگی طراح آن با دست خالی در اين مسير قدم گذاشتند و توانستند تا حد خيلی خوبی هم كار را پيش ببرند اما چون پشتوانه رسانه‌ای نداشتند به اندازه طرح‌های دارای پشتوانه رسانه‌ای، موفق نبودند. در واقع بچه‌ها هيچ ذهنيتی از ثنا و ثمين ندارند و سينا را نمی‌شناسند اما برخلاف اين شخصيتی نظير باب اسفجی با داستان‌ها و پشتوانه رسانه‌ای‌اش كاملا در ذهن آنها جا باز كرده‌است.
استقبال از اسطوره های مذهبی و ملیسال‌ها بود که ذهن کودکان و نوجوانان کشور به طرح‌هایی همچون باربی ، بتمن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی و کارتون‌های خارجی عادت کرده و الگوهایی این چنینی وارد زندگی آنها شده بود و محصولات خارجی با تصاویر بی‌ربط به فرهنگ و هویت ایرانی وارد مدارس و آموزش بچه‌ها می‌شد. اما در چند سال اخیر با همت جمعی از تولید کنندگان داخلی و ایده پردازان فرهنگی اسطوره‌ها سمت و سوی واقعی خود را پیدا کردند و در سلیقه و علایق کودکان و نوجوانان موفقیت نسبی کسب کردند. استفاده از اسطوره‌هایی مانند پوریای ولی، شخصیت‌های شاهنامه، شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم، شخصیت‌های دینی مانند مختار ثقفی و پیامبران و هم چنین استفاده از طرح‌هایی که حجاب و عفاف را ترویج می‌دهد ازموارد چشم نواز دیده شده در این نمایشگاه هستند که بازتاب خوبی بین بازدیدکنندگان داشته است.
نمایشگاه ایران نوشت
البته در این میان از تاثیر بالای صداسیما و رسانه ملی در حمایت و جذب خانواده‌ها به این محصولات را نباید نادیده گرفت.
محصولاتی مانند شخصیت‌های شکرستان، کلاه قرمزی از نمونه‌هایی هستند که اقبال عمومی نسبت به آنها بسیار بالا بوده و رسانه ملی با تبلیغ و حمایت از برند ایرانی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای داخلی با نقوش اسلامی ایرانی می‌تواند نقشمهمی در بهتر دیده شدن این محصولات داشته باشد.
عليرضا احمدی كه یکی از تولیدکنندگان محصولات داخلی است استقبال دانش آموزان از این محصولات را دو به ده ارزیابی کرد و گفت: ما خودمان هم فكر نمی‌كرديم استقبال خوب باشد اما چهار سال پيش كه برای اولين بار دفاتر و نوشت‌افزار ايرانی را عرضه كرديم به رغم آنكه كارها ضعيف بود و كيفيت كاغذ دفترها نسبت به انواع خارجی آن پايين‌تر بود، استقبالخيلی خوبی صورت گرفت.
کیفیت، جذابیت‌های بصری و قیمت مناسب گزینه‌های مثبت تولیدات داخلیوحید کرایلی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه ایران‌نوشت در گفت‌وگو با خبرنگار فردا استقبال مردم از نمایشگاه را امیدوار کننده دانست و در مورد رضایت مردم از کالاهای عرضه شده گفت: تقریبا پنج سال گذشته است که تولید و توزیع نوشت افزار ایرانی اسلامی آغاز شده. در حال حاضر حدود پنجاه تولید کننده‌ای که از سراسر کشور حضور دارند سعی می‌کنند از لحاظ کیفیت و جذابیت‌های بصری برای کودکان و نوجوانان با کاراکترها و شخصیت‌های غربی که در بازار هست، رقابت کنند. حتی شاهد کالاهایی هستیم با کیفیت بالاتر از نمونه‌های خارجی که در همین نمایشگاه عرضه می‌شود.مثلا برندهایی مثل آزاده، فطرس یا خلیج فارس هم از لحاظ کیفیت هم لحاظ جذابیت‌های بصری برای کودکان جذاب‌تر بوده و هم کیفیت کاغذ و جلد استفاده شده در آنها با محصولات غربی یا برابری می‌کند یا بالاتر است.
نمایشگاه ایران نوشت
کرایلی در ادامه فزود: از لحاظ دیگر سعی شده تحول در قیمت هم صورت بگیرد و قیمت کالاها طوری نباشد که توانایی خرید مردم کاهش پیدا کند.حتی برخی از تولید کنندگان یکسری محصولات بازرگانی تولید کرده‌اند مانند برند هدهد که با کیفیت خوب و قیمت مناسب‌تر از بیرون که یکی از کالاهای مورد توجه در این نمایشگاه بوده است.
نمایشگاه ایران نوشت
در فضایی که استفاده از برندهای خارجی و محصولات وارداتی برای بسیاری از کالاها بسیار رواج پیدا کرده، تولید این قسم کالاها که تمرکز اصلی آنها بر حوزه‌ی فرهنگ است و توانایی جذب و تاثیرگزاری بالایی برای کودکان و نوجوانان دارد شایسته‌ی تقدیر است. البته با یک حساب سرانگشتی می‌توان ادعا کرد که خرید و فروش این کالاها با احتساب وجود بیست میلیون دانش آموز در کشور و تهیه‌ی لوازم التحریر شروع مدارس آنها مبلغ بسیار بالایی را در حوزه تولید در داخل کشور نگه‌می‌دارد و این صنعت را روبه جلو خواهد راند.

جدیدترین اخبار اقتصادی