مواد مفید خام جانشین غذاهای پخته در تابستان شود

ابزاری برای تازه نگه‌داشتن سبزیجات

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: در تابستان می‌توان مواد مفید خام را جانشین غذاهای پخته کرد.

فرناز جزدائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در تابستان معمولاً تمایل به خوردن غذاهای پخته کمتر و میل به خوردن غذاهای سرد و خام بیشتر می‌شود، خاطرنشان‌کرد: می‌توان از این تمایل طبیعی استفاده کرده و مواد مفید خام را که حاوی ویتامین‌های بیشتری هستند جانشین غذاهای پخته کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در فصل تابستان به علت وفور انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، تنوع بیشتری در برنامه غذایی افراد ایجاد می‌شود.‌ استفاده‌ بیشتر از انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند مقادیر قابل توجهی ویتامین به بدن انسان برساند و نیز قسمتی از نیازمندی انسان را به مواد معدنی تأمین نماید. مصرف سبزی و میوه ‌تازه به علت داشتن آب زیاد و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی، در طراوت و سلامت پوست تأثیر فراوانی دارد.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین سبزی‌ها و میوه‌های تازه به علت داشتن فیبر غذایی از یبوست جلوگیری کرده و باعث افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در روده می‌شود. علاوه بر این میوه‌ها و سبزی‌های تازه به علت دارا بودن مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و نیز فیبر غذایی، برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و چنانچه در برنامه غذایی روزانه مقدار کافی سبزی و میوه استفاده شود، باعث سلامت بیشتر قلب و عروق شده و خطر سکته‌های قلبی و مغزی کاهش می‌یابد.

جزدائمی ادامه داد: افرادی که به گرما حساس بوده و در مقابل حرارت‌های بالای هوا مقاومت زیادی ندارند، بهتر است سعی کنند تا حد امکان در ساعاتی از روز که حرارت هوا به حداکثر خود می‌رسد در محل‌های گرم و زیر نور آفتاب قرار نگیرند. ضمنا به این افراد توصیه می‌شود که در وعده صبحانه و شام که هوا خنک‌تر است، غذای کامل میل کنند و در وعده ناهار از غذاهای سبک‌تر و ساده‌تر مثل نان و پنیر و انواع میوه‌ها ‌مانند هندوانه، طالبی، انگور، خربزه و غیره‌، ماست و خیار و گردو و یا انواع بورانی استفاده کنند. بهتر است وعده شام را به ساعات آخر شب و با فاصله نزدیکی به زمان خواب موکول نکنند، زیرا ممکن است دچار اختلالات هاضمه و بدخوابی شوند.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: در فصل تابستان به علت گرمای هوا، معمولا افراد قسمتی از اوقات خود را به سیاحت و مسافرت می‌گذرانند و این امر می‌تواند تغییرات زیادی در تغذیه آنان ایجاد کند. صرف غذا در رستوران‌ها و بوفه‌ها، برنامه غذایی افراد را از روال طبیعی و همیشگی خود خارج می‌کند. در چنین مراکزی ممکن است به علت روش‌های غلط آماده کردن، طبخ و نگهداری مواد غذایی به خواص تغذیه ای مواد خوراکی لطمه وارد شود و ارزش تغذیه‌ای آن‌ها کاهش یابد، بنابراین بهتر است تا حد امکان در مسافرت‌ها از غذای خانگی استفاده شود، به این ترتیب که می‌توان غذا را در خانه، طبخ و در یخچال‌های دستی حمل کرد.

وی تصریح کرد: بهتر است در مراکز مطمئن و بهداشتی، غذا صرف و یا ترجیحا از غذاهای ساده که خطر کمتری از نظر آلودگی و فساد دارند، استفاده شود.
انتهای پیام

جدیدترین اخبار اقتصادی