نگاه «احمدی روشنها» به مسئولان برای حمایت از «نوشت‌افزارهای ایرانی»

رونمایی از نوشت افزارهای ملی
متاسفانه به‌دلیل عدم حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و نبود سیاست‌گذاریهای جامع دولتی، ۹۰ درصد بازار نوشت‌افزارهای کشور در اختیار کالاهای وارداتی است در صورتیکه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تولید نوشت‌افزارهای ایرانی به سوددهی مناسبی برسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ وقتی متوجه برگزاری «چهارمین دوره‌ نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی» با عنوان «ایران‌نوشت» شدیم، عزم خود را برای بازدید از این نمایشگاه جزم کردیم.

از خیابان جمالزاده تهران که محل حرکتمان از ساختمان باشگاه تسنیم است تا خیابان حجاب محل برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت»، راه چندانی نیست ... پس از ورود به محوطه اصلی نمایشگاه، صدای خانم گوینده‌ای از رادیو نمایشگاه، نظر بازدید‌کنندگان را به خود جلب می‌کند که با لحن جذابی، خواستار بازدید از تمامی تمامی غرفه‌های این نمایشگاه می‌شود همچنین بنابر اعلام این رادیو، ظاهراً قرار است برنامه "خاله و عموی مهربون" ساعت 14 در نمایشگاه برگزار شود.

در هنگام بازدید، یکی از اولین مواردی که جلب توجه می‌کند، کف‌پوش‌های قرمز رنگ کف محوطه نمایشگاه است که این‌بار برای محصولات ایرانی و خریداران ایرانی، فرش قرمز پهن شده است؛‌ در بخشی از محوطه نمایشگاه با کودکانی مواجه می‌شویم که با لحن کودکانه خود، دستان مادرشان را می‌کشیدند تا به غرفه‌ای که دفتر و جامدادیهایی با تصاویر شهدای هسته‌ای، شهدای حرم، جناب‌خان و شاهزاده روم و ... عرضه می‌کند، بروند.

برخی دفاتر با کاراکتری از دستاوردهای دفاعی و نظامی ایران در چشم‌انداز سال 1404 و مقاومت با نگاه به رشادتهای دلیرمردان ایران‌زمین در جنگ تحمیلی و مدافعان حرم مزین شده که از طرح‌های خلاقانه و جذاب در این نمایشگاه هم می‌توان به برند جناب‌خان اشاره کرد.

بله؛ اینجا چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی «ایران نوشت» است که امسال با ارائه 100 طرح جدید و حضور 50 برند ایرانی تا 12 شهریور ماه از ساعت 10 صبح تا 22 شب با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی استفاده از لوازم التحریر بومی، به همت مجمع نوشت افزار‌اسلامی ـ ایرانی و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های ادبی این کانون واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

در ساعات اولیه صبح، نمایشگاه خلوت است اما به گفته غرفه‌داران بعدازظهر استقبال خوبی از محصولات می‌شود؛ با این حساب برخی غرفه‌داران مشغول سیر در تلگرام و برخی دیگر در حال بازی کلش بودند، تعدادی هم در حال دعوت از تعداد محدود بازدیدکنندگان از غرفه‌هایشان برای بازدید و خرید؛ در این بین پای صحبت‌های «علیرضا محمدی» به عنوان یکی از غرفه‌دارن در این نمایشگاه و مدیر «نوشت‌افزار ماه مهر» نشستیم که از استقبال خوب قشری از جامعه می‌گفت که ظواهر چندان دینی ندارند اما حتی برای آنها هم تربیت فرزندانشان با اسطوره‌های ایرانی و اسلامی مهم است.

این تولیدکننده داخلی درباره فروش محصولات و استقبال مردم اظهارات جالبی داشت و معتقد بود که «استقبال از محصولات با کارکترهای ایرانی ـ اسلامی، بسیار پرشورتر از سال گذشته است و این  استقبال نشان می‌دهد، ادبیاتی که مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از محصولات داخلی در جامعه رسوخ کرده است و شاهد این حرف، خریدارانی است که با نگاه به ظاهر آنها این برداشت می‌شود که سنخیتی با فضای اسلامی نمایشگاه نداشته باشند اما به غرفه ما و سایر بخشها مراجعه می‌کنند.»

محمدی با اشاره به غرفه‌های حاضر در نمایشگاه می‌گوید «دوره‌ای محصولات نوشت‌افزاری وارداتی بود و کنترلی بر روی کاراکترها وجود نداشت و واردکنندگان فقط این موضوع را در نظر داشتند که چه برندی بیشترین فروش را دارد و به این دلیل به سمت کاراکترهایی مثل میکی موس و باربی می‌رفتند اما در حال حاضر عده‌ای بدون حمایت از هیچ نهادی حرکتی انقلابی را شروع کردند و در حال تلاش برای پیشبرد مبانی اقتصاد مقاومتی هستند، مجموعه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی توانسته در برابر هجمه فرهنگی نوشت‌افزاری غربی به خوبی مقاومت کند و بازار اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.»

وی در حالیکه به خودکار در دست خود اشاره می‌‌کندف ادامه می‌دهد: «متاسفانه بیش از 80 درصد محصولات نوشت‌افزاری کشور وارداتی است؛ تولیدکنندگان در حال متعاقد شدن هستند که به سمت تولید نوشت‌افزارهایی مانند خودکار و پاک‌کن و جامدادی و ...بروند زیرا بازار نوشت‌افزار در سال بالای 4 هزار میلیارد گردش مالی دارد؛ یک مورد تاسف‌انگیز اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در این حوزه، کالای ایرانی تولید می‌کنند اما چون از این  موضوع ترس دارند که مورد استقبال قرار نگیرد به اسم محصولات خارجی عرضه می‌کنند به طور مثال محصولاتی مانند استایلیش تولید داخل است اما به اسم خارجی عرضه می‌شود.»

شوق مردم برای خرید نوشت‌افزارهای ایرانی

موج استقبال مردم از «نمایشگاه ایران نوشت» نشان می‌دهد که هم در خانواده‌های ایرانی و هم در فرزندانشان، این اشتیاق وجود دارد که از کالای فرهنگی خودمان استفاده کنند؛ شاید مهمترین دلیل این باشد که خانواده‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند به پیام اخلاقی و فرهنگی شکرستان، کلاه قرمزی و امثالهم اعتماد کنند یا خیلی بیشتر علاقه دارند که فرزندانشان با قهرمانان واقعی این سرزمین، با شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم، شهدای علمی و حتی پهلوانان تاریخ و ادبیات خودمان آشنا شوند و از آنها الگو بگیرند و نیازی هم به کاراکترهای خیالی و اغراق شده بت من و بن تن ندارند و این تمایل را خیلی خوب می‌توان در استقبال مردمی از برندهای معتبر در این نمایشگاه دید.

صرف برگزاری «نمایشگاه ایران نوشت» نشان داده است که نه تنها این اشتیاق در مردم برای استفاده از این نوع کالای داخلی وجود دارد بلکه جای خالی بزرگی در بازار این دست محصولات و ملزومات وجود دارد البته باید پذیرفت در این مسیر باید یک زنجیره‌ی منظم تولید فرهنگی شکل گیرد؛ زنجیره‌ای که بتواند شخصیت‌ها را معرفی کند یا حتی خلق کند و در نهایت پا به عرصه تولید فرهنگی بگذارد تا سودآوری هم داشته باشد و در واقع مفهوم اقتصاد فرهنگ را شکل بدهد.

اهمیت نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی

شاید اهمیت نوشت‌افزارها برای نسل‌های پیش از دهه هفتاد بیشتر نمایان باشد مخصوصا دانش‌آموزانی که دوران تحصیل خود را با دفاتر تعاونی با طرحهای ساده‌ی بوته و جقه و یک دانش‌آموز که در حال نوشتن عبارت «تعلیم و تعلم عبادت است» بر روی تخته سیاه بود، سپری کردند یا دانش‌آموزانی که خاطرات مشق‌هایشان با دفاتر میکی موس، ملوان زبل، دیجی‌مون، لاک‌پشت‌های نینجا و… گره خورده است اما حالا اوضاع نوشت‌افزار گونه دیگری است.

لوازم التحریر دانش‌آموزان ما، از طرح کارکترهای غربی، شخصیت‌های خیالی و فرهنگ‌ مهاجم آنها پر شده است؛ حالا که نگاه می‌کنیم، حرکت نوبنیاد نوشت‌افزار اسلامی ایرانی تاکنون ابزارهای محدودی از نوشت‌افزار مانند دفتر، کیف، مداد، برچسب و امثالهم را در برگرفته است اما فضای فرهنگی تحت اشغال کاراکترهای غربی محدود به اینها نیست؛ بن تن، امروز از سطل زباله اتاق کودک گرفته تا تشک و رختخواب و لباس زیر و پوستر درون اتاق را به اشغال خود درآورده و حتی در خارج خانه، کودک ما را با نوشت‌افزار خود، از خانه تا مدرسه و از مدرسه تا خانه همراهی می‌کند.

امروز این کاراکترها دارند با کودکان سرزمین ما زندگی می‌کنند و خطر از همین جا احساس می‌شود؛ اینکه بدانیم در یک بازار سرسام‌آور فرهنگی، کودکان خود را در اختیار کالاهای فرهنگی اقتصادی غرب گذاشته‌ایم پس قابل درک است آنچه امام فرمود که ما باید به فکر فرهنگ‌سازی و تربیت نسل‌ها از دوران کودکی باشیم.

در همین حد هم که نگاه کنیم، می‌بینیم تمام تولیدکنندگان این عرصه که عهد کردند تا در خدمت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی باشند و به جمع، برندهای نوشت‌افزار اسلامی ایرانی پیوسته‌اند، جهاد کرده‌اند و می‌توان ادعا کرد جوانان این سرزمین، وارد یک جبهه اقتصادی فرهنگی شدند که دشمن در آن درست مانند جنگ تحمیلی تا بن دندان، به تمام ابزارهای روزآمد مسلح است و از فرصت پیش آمده هم کوتاه نمی‌آید.

تولید نوشت‌افزارهای ایرانی چه ارتباطی به اقتصاد مقاومتی دارد

اقتصاد مقاومتی نقشه راه مهمی است که توسط رهبر انقلاب برای پیشبرد اهداف  اقتصادی کشورمان طراحی شده است و در سالهای گذشته نیز سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب به دولت و سایر دستگاه‌های فعال در کشور ابلاغ شده است؛ اقتصاد مقاومتی مطمئنا می‌تواند در کارزار مشکلات اقتصادی امروز کشور، ثمر‌بخش باشد؛ اگر این سیاست‌ها به کار گرفته شود دیگر با یک تلنگر کوچک وضعیت اقتصاد در هم پیچیده نمی‌شود و اقتصاد از یک حالت سستی به یک حالت مقاوم‌تری تبدیل می‌شود.

با خرید محصولات ساخت و تولید داخل بویژه در اقلام نوشت‌افزاری، به راحتی می‌توان به رونق اقتصاد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرد؛ مارکها یا به قولی برندهای خارجی متاسفانه بخش زیادی از بازار لوازم التحریر کشور را اشغال کرده‌ و دانش‌آموزان نیز از کیفیت پایین آنها و اهداف تهاجم فرهنگی آنها غافل هستند و در این خصوص آگاهی بیشتر والدین و زمینه‌سازی رسانه‌ای و فرهنگی ضروری است علاوه بر این در راستای حمایت از کالای ایرانی از هدر‌رفت سرمایه‌های داخلی نیز جلوگیری خواهد شد.

طبق گفته مسئولان گردش مالی بازار نوشت‌افزارها بالای 4 هزار میلیارد تومان است حال چرا با وجود چنین حجم گردش مالی و سود فراوانی که این حوزه می‌تواند برای تولیدکنندگان ایرانی داشته باشد، متاسفانه شاهدیم که به دلیل عدم حمایت مناسب از تولید‌کنندگان داخلی و نبود سیاست‌گذاریهای جامع دولتی در این بخش، بیش از 90 درصد بازار نوشت‌افزارهای کشور در اختیار کالاهای وارداتی است در صورتیکه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تولید این محصولات هم به سوددهی برسند و هم گامی در راستای اقتصاد مقاومتی بردارند.

انتهای پیام/

جدیدترین اخبار اقتصادی