مربیان کودک باید با روش‌های انتقال مفاهیم آشنا شوند

علیخان
یک پژوهشگر عرصه فلسفه برای کودکان معتقد است که برای رشد و تکامل فکری یک کودک باید ابتدا معلمان را با روش‌های آموزش کودکان آشنا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»؛ برای آموزش کودکان باید به فهم درستی از زبان کودک رسید. به باور بسیاری از کارشناسان بهترین روش برای انتقال یک پیام به ذهن کودک باید از سه تاکتیک بازی، نمایش و قصه‌گویی بهره برد.

سیده محیا علیخان، مدیر حوزه دانشجویی فاطمی پایان‌نامه خود را حول محور آموزش فسلفه اسلامی به کودکان تنظیم و تدوین کرده است، وی در این باره می‌گوید: نقد باعث شد که من این کار را شروع کنم اما مخاطبینم مربیانی هستند که قصد دارند آموزش فلسفه اسلامی را به کودکان مدنظر داشته باشندکه لازمه این، فهم مناسب از زبان کودک است یعنی روشهای آموزش به کودکان را به صورت کلی مسلط باشند برای مثال نمایش خلاق را بدانند و یکسری بازیهایی را که لازمه یک مربی کارکشته کودک است را بدانند، اینگونه مربی همچنین باید با نگاه و مبانی فلسفی هم آشنا باشد زیرا امکان دارد درحین کار، کودکان سؤالاتی بپرسند که این مربی نتواند پاسخ بدهد.پایان نامه من درحیطه روشهای آموزشی دارای سه بخش است،1-بازی،2-نمایش خلاق،3-قصه‌گویی؛ قابل درسترس‌ترین چیز و ملموس‌ترین هم برای بچه‌ها قصه‌گویی است. بنده چون معتقدم که کودک توانمندی این را دارد که یکسری مباحث را فرابگیرد لذا در پایان‌نامه‌ام تلاش کرده‌ام تا فلسفه اسلامی را به عنوان یک منبع ناب در اختیار کودکان قرار بدهم تا هم خردورزی آنها را افزایش دهم و هم کمکی کنم تا کودکان تفکر کردن را فرا بگیرند و بتوانند با استدلال سؤالات درست زندگی خود را آغاز کنند، خود این امر کمک کننده به تمدن نوین اسلامی است که مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

وی با اشاره به این که مخاطب اصلی پایان‌‌نامه وی یک معلم است ادامه می‌دهد:ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم کودکان را مخاطبین خود  قرار دهیم به همین جهت باید مربیان و افرادی باشند  که هم زبان کودک را بدانند و هم با فلسفه آشنا باشند و بتوانند این مباحث را به کودکان آموزش بدهند. در پایان نامه خود درواقع، روشهای یادگیری و تفکر به کودکان را اشاره کرده‌ام زیرا هر مربی باید با روشهای آموزش به کودکان آشنا باشد مثل تفکر خلاق، عواملی که بر روی خلاقیت مؤثر هستند، تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله و... را آشنا و مسلط باشد. 

این پژوهشگر عرصه فلسفه برای کودکان  ضمن تشریح فرآیند ادراکی کودکان می‌گوید: چون کودک ادراک حسی قوی دارد برای انتقال مفاهیم باید از حس شروع کرد و حس را در بازیها و... پررنگ کنیم و سپس کودک را از حس عبور داده به ادراک عقلی می‌رسانیم. طبعا در این مرحله خود کودک می‌تواند یک تدبیر ویژه‌ای را صورت دهد.

انتهای پیام/

جدیدترین اخبار اقتصادی