گران‌فروشی «فروشنده»!

آمار فروش برخی فیلم‌ها با 50 درصد گرانی دستکاری خواهد شد / پيش‌فروش بليت‌هاي فروشنده در پرديس‌هاي سينمايي با قيمت 12 هزار تومان انجام شده است و گفته مي‌شود اين رقم در روزهاي آينده افزايش خواهد داشت و قيمت هر بليت در روزهاي پنج‌شنبه، جمعه و ديگر روزهاي تعطيل به 15 هزار تومان خواهد رسيد. نویسنده : محمدصادق عابديني  پيش‌فروش بليت‌هاي فروشنده در پرديس‌هاي سينمايي با قيمت 12 هزار تومان انجام شده است و گفته مي‌شود اين رقم در روزهاي آينده افزايش خواهد داشت و قيمت هر بليت در روزهاي پنج‌شنبه، جمعه و ديگر روزهاي تعطيل به 15 هزار تومان خواهد رسيد. ظاهراً آغاز گرانفروشی زیبنده نام «فروشنده» بوده است!

از چند ماه پيش از آنكه زمان اكران فيلم فروشنده مشخص شود، حواشي درباره فيلم آغاز شد؛ يعني دقيقاً چند روز بعد از موفقيت فيلم در جشنواره فيلم كن.
فروشنده با مشخص‌شدن محتواي فيلم و خط اصلي داستان آن كه گفته مي‌شود ضد تعصب و غيرت است، وارد حاشيه شد. این حاشیه حتي در مواردي كه به طور مستقيم ربطي به فروشنده نداشت، از اين فيلم ياد شد. مانند جشن حافظ كه بعد از اعتراض شهاب حسيني به مطلب يك نشريه، آن نشريه در شماره بعدي خود داستان فيلم فروشنده را به طور كامل منتشر كرد.
اينكه آيا فيلم فرهادي نيازي به مميزي دارد يا خير، موضوعي بود كه از سوي وزير ارشاد بارها رد شد، ولي يكي از اعضاي شوراي نمايش كه فيلم را ديده است، به رئيس كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد فروشنده نياز به اصلاحات دارد. همين مكالمه باعث شد تا حجت‌الاسلام پژمانفر اعلام كند اكران فروشنده بدون مميزي امكان‌پذير نيست.

به غير از پيش‌فروش مناسب، عامل ديگري كه به ركوردشكني احتمالي فيلم اصغر فرهادي كمك مي‌كند، بالا رفتن ناگهاني قيمت بليت سينماهاي اكران‌كننده اين فيلم است.
بليت‌هاي پرديس‌هاي سينمايي كه از ابتداي امسال 10 هزار تومان اعلام شده بود، براي فيلم فروشنده تا امروز 12 هزار تومان در حال پيش‌فروش است و اعلام شده اين مبلغ تا 15هزار تومان نيز افزايش خواهد داشت.
افزايش 50 درصدي قيمت بليت سينماها براي اكران فيلم «فروشنده» با فرض ثابت‌بودن ميزان مخاطب اين فيلم با پرفروش‌ترين فيلم حال حاضر سينما (در آمار‌هاي مختلف فيلم «سالوادور» و در برخي ديگر فيلم محمد رسول‌الله(ص) به عنوان پرفروش‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران اعلام شده‌اند) فيلم فروشنده با همين افزايش 50 درصدي مي‌تواند آمار فروش را دستکاری کند.
   
بليت‌هاي 15 هزار توماني چه مبنايي دارد؟!
بالا رفتن قيمت بليت‌هاي سينماها براي اكران فيلم فروشنده بر چه مبنايي صورت گرفته است؟! اين سؤال را با غلامرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش مطرح كرديم. فرجي در پاسخ به «جوان» گفت: مبلغ اعلام شده براي بليت‌هاي فيلم فروشنده براساس مصوبه شورا در ابتداي سال 95 بود كه طبق آن پرديس‌هاي سينمايي مي‌توانند بر اساس توافق ميان توزيع‌كننده فيلم و سينما‌دار قيمت بليت را تا 15 هزار تومان نيز افزايش دهد.
فرجي افزود: علت افزايش قيمت بليت فيلم فروشنده به طولاني بودن اين فيلم باز مي‌گردد كه سينما‌ها به جاي شش سانس در روز بايد پنج سانس اكران داشته باشند، از طرف ديگر نيز سيستم پخش فيلم فروشنده «D» است و همين موضوع نيز بر قيمت بليت تأثير دارد.
سابقه افزايش قيمت بليت يك فيلم به خاطر طولاني بودن زمان آن و همچنين سيستم پخش فيلم قبل از فيلم فرهادي به فيلم مجيد مجيدي باز مي‌گردد. اكران فيلم «محمدرسول الله(ص)» در سينما‌ها با اعلام بليت 10 هزار توماني براي سينماهاي مدرن آغاز شد. اين فيلم نيز مانند فروشنده با سيستم «D-CINEMA» پخش شد.

البته تايم فيلم محمد رسول‌الله حدود سه ساعت بود، ولي فروشنده زماني نزديك به استاندارد‌هاي معمول سينما كه بين 90 تا 120‌دقيقه براي هر فيلم در نظر گرفته مي‌شود، كمي بيش از دو ساعت است. گفته مي‌شود اصرار بر اينكه فروشنده به خاطر تايم دو ساعته‌اش بايد به عنوان يك فيلم بلند افزايش قيمت بليت داشته باشد، بهانه‌اي است تا سينماها سود بيشتري از رهگذر استقبال مردم از فيلم اصغر فرهادي به جيب بزنند.
درحال حاضر خبري از پيگيري كميسيون فرهنگي درباره لزوم مميزي فيلم فروشنده منتشر نشده است و عضو مخالف اكران بدون مميزي اين فيلم در شوراي نمايش نيز از اظهار‌نظر مستقيمي درباره فيلم فروشنده نداشته است. اين فيلم در سالي روي پرده خواهد رفت كه اكثر فيلم‌هاي اكران شده در بهترين وضعيت فروش قرار داشته‌اند و مجموع فروش سينماي ايران در پنج ماه اول امسال با رسيدن به رقم 90 ميليارد تومان از مجموع فروش سال 94 هم فراتر رفته است.

در زماني كه فيلم‌هاي كارگردانان كمتر شناخته‌شده سينما به راحتي از فروش چند ميليارد توماني برخوردار مي‌شود، احتمال اينكه فروشنده بتواند سينما را در آخرين ماه فصل تابستان يك تكان دوباره بدهد، وجود دارد، اما رفتاري كه با علاقه‌مندان سينما درباره فيلم‌هايي مانند «محمدرسول‌الله(ص)» و «فروشنده» مي‌شود، اگرچه غيرقانوني نيست اما چندان هم اخلاقي نيست. پيدا‌كردن بهانه براي گران كردن بهاي بليت‌هاي سينما در حالي انجام مي‌شود كه به دليل ورشكستي سينما در سال‌هاي گذشته، سازمان سينمايي حتي روزي را براي اكران رايگان فيلم اعلام كرد تا مردم را به سينما‌ها بكشاند، اما امروز كه مردم براي سينما پول خرج مي‌كنند، اين بار گويا قرار است تقاص همه بي‌پولي‌هاي گذشته با برداشت بيشتر از جيب مردم گرفته شود!

جدیدترین اخبار اقتصادی